Onderzoek leert ons dat de conditie afneemt met de leeftijd, en dit op het vlak van zowel uithouding, kracht en flexibiliteit. Hoe ouder je wordt, hoe sneller je vermoeid bent en hoe minder kracht je hebt. Reeds vanaf 30-40 jaar is er een afname van spierkracht en spiermassa met ongeveer 1% per jaar. Vanaf de leeftijd van 70 versnelt dit proces.

Gelukkig is de oplossing eenvoudig: 

MEER SPORTEN! 


Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat sporten en fysieke inspanningen niet alleen een positief effect hebben op de spiermassa, maar ook op ons afweersysteem. En het vertraagt het verouderingsproces. Een regelmatige uithoudingstraining stimuleert bovendien de eetlust wat dan weer bijdraagt tot voldoende inname van mineralen, eiwitten en vitaminen.    

Een bijkomend en misschien onverwacht voordeel voor 45+ is dat de effecten van sporten en trainen sneller merkbaar worden: al na 3 tot 6 weken is er een duidelijke progressie. Gezonder sporten vanaf 45-50 jaar wil ook zeggen: intensiever trainen. Als dat geen goed nieuws is! Dit kan je doen door je trainingen lastiger te maken, je snelheid op te drijven, de weerstand te verhogen,… Bouw het verhogen van de intensiteit echter langzaam en rustig op.

En vooral….. “ENJOY SPORTS LONGER”


Wist je dat, naarmate je ouder wordt, de VO2 max weliswaar afneemt, maar de duurprestatie beter wordt. Wanneer de inspanningen langer worden, neemt de optimale leeftijd voor de beste prestatie toe! Tot zelfs ruim boven de 40 jaar.

De VO2max neemt langzaam af met de leeftijd door afname van de spierkwaliteit en ook als gevolg van minder beweging en sport tijdens het ouder worden.  Maar uit onderzoek blijkt dat mensen op hogere leeftijd nog steeds goed trainbaar zijnJe kan nog steeds de VO2max en je omslagpunt verhogen, het kost alleen meer tijd en energie op hogere leeftijd.


Opvallend is, en dat komt in meerdere onderzoeken terug, dat de prestatieafname met fietsen minder is in vergelijking met zwemmen of hardlopen.

 


We mogen dus concluderen:

  • Hoe langer je blijft sporten, hoe langer je prestaties op peil blijven
  • Op hogere leeftijd kan je nog steeds verbeteren
  • De meesten onder ons hebben het potentieel om, op basis van ervaring en kennis, beter te worden dan we waren op jonge leeftijd

Wie je ook bent, sporten is gezond voor iedereen: je conditie verbetert ervan, je voelt je fitter en je gaat gezonder door het leven. Uit een Canadees onderzoek blijkt zelfs dat sporten één van de beste manieren is om ouderdom tegen te gaan en zo lang mogelijk jong te blijven. Sporten heeft altijd een positieve werking op je lichaam en zeker ook als je ouder bent. Je voelt je fitter, je zit lekkerder in je vel en sporten werkt als een ideaal stressmiddel.

Het is sowieso gezond om te blijven sporten. De voordelen zijn extensief en onmiskenbaar.


Overtuigd?

Start vandaag nog met Team Silver!

 

Naar onze producten! 

 



“Age is no barrier. It’s a limitation you put on your mind.”   Jackie Joyner-Kersee
“Op je twintigste zou je de ervaring moeten hebben die je op je vijftigste hebt ... en op je vijftigste de kracht en de lichaamsbouw die je op je twintigste hebt. ”   Een vijftiger
“......... winners never quit, and quitters never win .........”   Vince Lombardi

© 2021 Team Silver | Van Eyckpark 4, 9250 Waasmunster (België) | BE 0759.719.638 | info@teamsilver.be
nieuwsbrief | verkoopsvoorwaarden | privacy policy | cookie policy | sitemap Quoted: Websites met méér
Om uw surfervaring te verbeteren maakt Team Silver gebruik van cookies. Meer informatie   OK